Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z październik, 2015

Pieczone brzoskwinie z płatkami gryczanymi

Mamy jesień i według medycyny chińskiej powinniśmy zrezygnować
z jedzenia surowych owoców, bo zaśluzowują, bo osłabiają odporność…
i lepiej sięgać po duszone i pieczone jabłka, gruszki, brzoskwinie, nektarynki, także banany. Dla mnie bomba, zwłaszcza że zawsze są
z dodatkowym słodkim dodatkiem. W tym przypadku użyłam syrop klonowy, który wymieszałam z moimi ulubionymi płatkami gryczanymi. Mieliście okazję ich spróbować? Mam nadzieję, że tak,
bo inaczej musiałabym was zaprosić na pieczone owoce z gryczaną kruszonką.

Składniki na dwie porcje:
2-3 brzoskwinie, 3 łyżki masła albo 3 łyżeczki oleju kokosowego, pół szklanki płatków gryczanych, 4 łyżki syropu klonowego albo miodu płynnego, ciutek soli himalajskiej, ewentualnie cynamon, ciutek ostrej papryki

Brzoskwinie umyć, przekroić, wyjąć pestki a w ich miejsce nałożyć farszo-
-kruszonkę – wymieszaną z wyżej podanych składników. Połówki układać
w naczyniu żaroodpornym albo na blasze, wsunąć do pieca nagrzanego
do 180 st. C na jakieś…

Chłodnik z pieczonych buraków

Zajadałam się nim w lipcu, ale teraz odkopałam zdjęcie i okazuje się, że jest na bardzo czasie. Takie upały panują, że można robić i jeść, zwłaszcza na drugie śniadanie w pracy.

Składniki na 2-3 duże miseczki
4 buraki, upieczone w folii aluminiowej
serek bieluch albo jogurt naturalny grecki
łyżka oleju kokosowego albo roślinnego
kumin, kolendra w ziarnach, odrobina wędzonej papryki i kurkumy

Na oleju podsmażyć chwilę przyprawy, dodać je do blendera, wrzucić obrane i pokojone buraki, dodać ser, posolić, popieprzć i zmiksować. Gdy będzie za gęsty dolać ciutek wody. Chłodnik najlepiej smakuje posypany nacią pietruszki.

Pomidor w Ełku!

Następną wizytę z Porą na Pomidora mieliśmy w Ełku, ależ tam było przyjemnie!
W związku ze zmianami, jakie nastały w życiu polskich dzieci (czyli odcięcia ich od śmieciowego jedzenia w sklepikach), nasza akcja ma jeszcze większy sens – przecież muszą wiedzieć, czym zastąpić chipsy, żelki, chrupki, etc. Wzięliśmy to zadanie na siebie i okazało się bardzo przyjemne. Już dawno się tak nie uśmiałam, jak przy tej „żółtej" klasie.
Wszystkie dzieci chciały się nauczyć przygotowywania koktajli owocowo-warzywnych (bez zachęty i przekupstwa same dodawały liście szpinaku), jakie powinno się wybierać owoce na sałatę owocową  czy warzywa na warzywną. I nikt nie siedział z założonymi rękom – gdy zapytałam, kto chce mi pomóc – w mig miałam wszystkich przy sobie.
Widzicie to? Wszyscy chrupali owoce i warzywa! Duma mnie rozpierała.

Ciasto serowe ze śliwkami!

Ciasto fajne, lekkie, chrupiące, wyczuwalnym smakiem białego sera.
Masa jest dość uniwersalna, można jej użyć, dodając cukier, do ciasta owocowego, więcej soli i przyprawy do tarty,
albo zawinąć jak cienkie paluszki i posypać grubą solą, kuminem, sezamem…
Ponadto nie dodaje się masła, cały tłuszcz jest z sera – czyli jest dietetycznie. No prawie :)

Składniki na bazę słodką:
kostka białego tłustego sera ok. 200 gram,
i tyle samo mąki białej, może być pełnoziarnista,
jajko,
pół szklanki cukru,
odrobina proszku do pieczenia i soli,
ewentualnie szczypta cynamonu

Wszystkie składniki zagnieść i ostawić na jakiś kwadrans (klasycznie – gluten musi popracować), a potem 2/3 kuli rozwałkować
i wyłożyć formę do pieczenia, użyłam klasycznej tartowej formy. Na to ułożyć owoce, w tym przypadku śliwki, a na wierzchu ułożyć kratkę - z reszty rozwałkowanego ciasta.
I do pieca na 30 minut do 180 st. C. Polecam!